Opbouwwerker Merel over haar werk voor Abby D.: ‘Het is prachtig om steeds meer trotse kinderen te zien!’

Merel Dunning werkt als opbouwwerker bij Maatschappelijk Welzijn Coevorden (MWC) en is sinds het voorjaar van 2025 betrokken bij Abby D. Ze is de vaste schoolcoördinator op Brede School SOM. Door haar werk staat ze midden in de wijk en spreekt ze dagelijks ouders, kinderen en andere inwoners. Wat doet Merel precies en wat drijft haar? Ze stelt zich graag nader voor.

“Inwoners kunnen bij mij terecht met verschillende vragen. Van het vinden van vrijwilligerswerk tot het opzetten van activiteiten of het zoeken naar de juiste ondersteuning. Omdat ik veel in de wijk ben en veel mensen ken, verbind ik initiatieven en bewoners met elkaar. Samen kijken we hoe we de buurt nog sterker en fijner kunnen maken.”

Zichtbaar in de wijk
Voor Abby D. is Merel schoolcoördinator. “Ik ben aanwezig tijdens de workshops en begeleid de middagen. Ik zorg dat alles goed verloopt en dat kinderen snel kunnen aansluiten bij een workshop. Ouders kunnen met hun vragen over Abby D. bij mij terecht. Dat doe ik sinds het voorjaar van 2025. De kinderen en ouders die bij de Brede School komen, wonen ook in mijn wijk. Zo leren we elkaar kennen.”

Volgens Merel is de samenwerking tussen Abby D. en MWC van grote waarde. “We spelen in op de behoeften van elke wijk, elk dorp en elke gemeente. Elk gebied is uniek. Doordat wij het gebied goed kennen, kunnen we goed inschatten wat werkt en hoe we activiteiten het beste kunnen vormgeven.”

Samen talenten benutten
Merel ziet ouders en kinderen ook buiten school. Dat maakt het contact makkelijk en vertrouwd. “We kennen veel inwoners, verenigingen en organisaties in Coevorden. Het is belangrijk om te kijken welke lokale initiatieven en talenten we kunnen inzetten. Hoe mooi is het als we samen de kracht van Coevorden benutten om kinderen een geweldige workshop te bezorgen?”

Ook op Brede School SOM is de samenwerking sterk. “We hebben goed contact met de scholen en kinderopvang. De brugfunctionarissen zijn naaste collega’s van mij. De lijnen zijn kort en we weten elkaar snel te vinden. Omdat zij ook aanwezig zijn tijdens de Abby D.-middagen, leren ouders en kinderen hen sneller kennen.”

Trotse verhalen en mooie werkjes
Merel ziet dat steeds meer kinderen plezier beleven aan de activiteiten. “Het is prachtig om te zien hoe ze trots met hun verhalen en werkjes naar huis gaan. Het is ook fijn dat lokale verenigingen hun aanbod kunnen laten zien. Zo ontdekken kinderen nieuwe sporten en interesses. Ze ontwikkelen zichzelf en leren samenwerken met kinderen van andere scholen.”

Ze vindt vooral het persoonlijke contact waardevol. “Je bouwt een vertrouwensband op. Ouders en kinderen weten mij sneller te vinden met vragen of ideeën. Andersom kan ik hen ook benaderen. We doen het samen, met als doel dat iedereen prettig woont in de wijk. De school speelt daarin een belangrijke rol als verbindende plek.”

Kinderraad denkt mee
Ook voor haar eigen ontwikkeling is Abby D. belangrijk. “Ik kom in contact met veel verschillende mensen. Daardoor leer ik mijn wijk en de gemeente steeds beter kennen. Dat helpt mij als opbouwwerker.”

Haar wens voor de toekomst is duidelijk. “Ik hoop dat er een breed en divers aanbod blijft. Samen met lokale verenigingen, inwoners en andere partijen. En dat de ideeën van de Abby D. Kinderraad worden meegenomen en dat kinderen actief meedenken over het aanbod van Abby D.!”