“Ik weet het op school wel, maar thuis niet meer. Herken jij dit? Dan is het Abby D. LeerLab misschien wel iets voor jou!” Elke donderdagmiddag zit Margot Grobbe na schooltijd klaar in de hal van Brede school SOM in Poppenhare, om kinderen te helpen met hun huiswerk.
Waarom zou je gebruikmaken van huiswerkbegeleiding? Margot vertelt waarom eigenlijk iedereen wat aan het LeerLab kan hebben. Voor nu, maar zeker ook voor later.
Wat is het LeerLab eigenlijk?
“Het LeerLab is een uurtje tijd waarin ik kinderen op weg help met opdrachten. Of het nou gaat om tafels, topo of het leren van songteksten voor de schoolmusical. Dan zeg ik niet: ‘Oké, nu gaan we zitten en nu moet je dit zo en zo maken’. Want mede door mijn ervaring als klassenassistent en leercoach, weet ik dat die aanpak niet werkt. Daar kun je zelfs negatief van worden en denken: ‘Ik kan ook niks’. Daarom doen we het bij het LeerLab anders: samen zoeken we uit hoe jij leert.”
Hoe zoek je uit hoe een kind leert?
“Om dat uit te leggen, gebruik ik graag het voorbeeld van mijn ezels. Daar ga ik elke dag mee lopen, en die staan zoals je misschien wel weet nogal eens stil. Dan zeggen mensen vaak: ‘Tja, ezels zijn koppig’. Maar dat is niet waar.
Zo’n dier staat stil, omdat ‘ie nadenkt: ‘Moet ik vechten, kan ik vluchten of moet ik gewoon doorlopen?’ Als je dat weet, dan ga je anders op zo’n dier reageren, om hem of haar verder te helpen. Daarom zeg ik graag: Door mee te denken in het patroon van de leerling kan je de leerstrategie van deze persoon ontdekken, en dit gebruiken bij het coachen.”
Wat houdt dat coachen precies in?
“Ik ga naast een kind staan. Daarmee bedoel ik dat ik net als bij die ezels ga denken: ‘Hé, waarom lukt het leren niet? Waarom sta je stil?’ Dan ga ik vragen stellen: ‘Wat heeft de leerkracht aan jou verteld?’ Of: ‘Wat weet je al van dit onderwerp?’ Zo ontdekken we samen wat een kind al weet en welke manier van werken bij diegene past. Dus hoe het maken van het huiswerk wel zou kunnen lukken.”
Geef eens een voorbeeld van hoe je iemand hielp?
“Klokkijken is heel lastig voor veel kinderen, vooral analoog (lees: ouderwetse klok met wijzers). Zo was er een keer een meisje die daardoor niet verder kwam bij rekenen. Toen begon ik met vragen: ‘Wat weet je al van een klok?’ ‘Nou eigenlijk niks’, antwoordde ze. Ik zei: ‘Daar geloof ik helemaal niets van!’
Vervolgens kwam ze los: ‘O ja, die bewegende dingen heten wijzers’. Toen kon ik verder vragen: ‘Ja en wat doen die wijzers dan?’ Zo hoop ik dat kinderen gaan inzien dat je vaak al veel meer weet dan je denkt. Daardoor groeit hun zelfvertrouwen. Vervolgens leer ik de kinderen werken in stapjes, en plannen. Zodat ze ontdekken welke manier van werken het slimst is voor hen.”
Is het LeerLab er voor alle kinderen?
“Ja, het LeerLab is voor iedereen die hulp kan gebruiken met schoolwerk. Daarbij maakt het niet uit hoe slim je bent. Want elk kind kan moeite hebben om de aandacht vast te houden. En bij elke familie kan er thuis wat spelen, waardoor huiswerk maken lastig is. Misschien liggen je ouders in scheiding, is er iemand ernstig ziek, enzovoorts.
Dan zijn het Leerlab en Abby D. er om jou verder te helpen. Zodat jij je talenten kunt blijven ontwikkelen, die voldoende scoort voor je toets, het juiste schooladvies krijgt en misschien later wel wordt wat je altijd al graag wilde.”
Ontdek of het LeerLab wat voor jou is!
Om te weten of het wat voor jou is, heeft Juf Margot een lijstje met stellingen – zoals in de eerste zin van dit artikel – bedacht. Zie ook de afbeelding bij dit verhaal. “Je kunt zelf alvast eens kijken welke stelling jij zou omcirkelen. En in het nieuwe kalenderjaar 2025 kom ik misschien bij je langs in de klas met dit lijstje. Dan gaan we deze stellingen met een activiteit beleven of bekijken, zodat je ook kunt bedenken of het LeerLab misschien handig voor jou zou kunnen zijn.”
Hoe laat kun je juf Margot vinden in de Brede School?
Op donderdagen, tussen 15.00 en 16.00 uur. Aanmelden is niet nodig.
