“De kinderen gaan altijd weer trots en blij naar huis. Dat is waar ik het voor doe!” Saskia de Groot ontwikkelt en geeft creatieve workshops lessen op het gebied van kunst en vormgeving. Ze doet dit vanuit haar bedrijf Creatieve Workshops Drenthe. Dit voorjaar gaf ze de workshops Creatieve Monsters en Kunstclub (twee reeksen aan twee groepen per week). Kunstclub geeft ze vanaf september nog een keer.
Na de voorjaarsvakantie gaf je de workshop Creatieve Monsters waarbij ze van afval kunst maakten.
“Klopt. Tijdens deze workshop leerden de kinderen van alles over het maken van Afvalkunst. Ze waren bezig met ruimtelijke vormgeving en fantasie, waardoor ze goed hebben geleerd om te bouwen en oplossingen te bedenken. Ze hebben ontdekt dat je van de dingen die je weggooit of niet meer gebruikt, nog hele toffe kunst kunt maken!”
Na de meivakantie startte je met Kunstclub. Wat deden en doen jullie zoal?
“Bij Kunstclub maakten de kinderen kennis met de vele verschillende knutsel- teken- en verfmaterialen en -technieken en hoe je die kunt gebruiken om de mooiste kunst mee te maken. Zo hebben ze gewerkt met ecoline, acrylverf, pastelkrijt, markers en daarmee prachtige werkstukken gemaakt, zoals verfmonsters, schilderijen en tekeningen. Ze weten nu heel goed hoe je verf moet mengen en wat je nodig hebt om kunst te maken.”
En Kunstclub geef je vanaf 9 september nog een keer?
“Ja, en ik heb weer hele toffe nieuwe kunst- en vormgevingsopdrachten bedacht! De kinderen gaan onder andere een 3d afvalschilderij maken, aan de slag met klei, een tekenopdracht doen en een glas-in-lood van papier maken. Doordat het nieuwe opdrachten zijn, zijn ze zowel geschikt voor kinderen die voor het eerst meedoen met Kunstclub, als voor kinderen die de vorige keer al meededen.”
Waarom is creatief bezig zijn zo belangrijk voor kinderen?
“Ik vind het heel belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om creatief bezig te zijn, zelfvertrouwen opbouwen, te voelen en te experimenteren. In het dagelijks leven krijgt iedereen te maken met lastige situaties of dingen die niet gaan zoals je wilt.
Door het creatieve denken te ontwikkelen, leren de kinderen nieuwe mogelijkheden te zien en te denken in oplossingen. Eerst via het werkstuk dat ze maken, maar vervolgens passen ze dat ook toe in het dagelijks leven. Door te werken met de verschillende materialen en technieken leren ze beter te voelen en bovendien wordt hun fijne motoriek ontwikkeld.”
Elk kind is anders. Hoe ga je daarmee om?
“In mijn lessen probeer ik altijd te kijken en te luisteren naar wat het kind nodig heeft en benader de kinderen altijd opbouwend en positief. Zo kan voor het kind een naar zijn mening ‘foutje’ in het kunstwerk een begin zijn voor iets nieuws. Zo ontstaan binnen de groep soms de leukste dingen, die we van tevoren nooit hadden kunnen bedenken. En ze helpen en inspireren elkaar!”
Naast dat het nieuwe inzichten oplevert, is creatief bezig zijn ook ontspannend.
“Zeker. Je bent lekker met je handen iets aan het creëren. Het is prachtig om te zien dat de kinderen via de beeldende opdrachten met elkaar in gesprek komen. Er ontstaan onderling hele leuke gesprekjes en er wordt naar elkaar geluisterd. Je ziet vriendschappen ontstaan tussen de kinderen van de verschillende scholen.
Het is ook fantastisch om te merken dat de kinderen zo enthousiast en vrolijk van de lessen worden. Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘Thuis wil ik knutselen, maar ik weet nooit wat. Hier krijg ik ideeën en nu doe ik thuis ook meer’. Maar ook: ‘Bij Kunstclub word ik altijd zo lekker rustig’. En de kinderen – en ik ook – vinden de lessen altijd te kort.”
Hoe stimuleer je kinderen die denken dat ze het niet kunnen?
“Samen met het kind kijk en benoem ik wat wél goed gaat. Daar richt ik de aandacht op. ‘Als het niet zo kan, kan het wel ánders! Doordat ik het kind uitdaag om door te zetten en meegeef dat het niet om goed of fout gaat, maar om uitproberen en ontdekken, zie je het kind opbloeien en zijn zelfvertrouwen toenemen. Als ze die positieve flow vervolgens doorgeven aan de andere kinderen, ontstaat er een geweldige werksfeer in de groep.”
Wat maakt een project als Abby D. waardevol?
“Kinderen krijgen de kans en de ruimte om zich breder te ontwikkelen en te ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze blij van worden. Ze ontmoeten nieuwe leeftijdsgenootjes via de activiteit. Bovendien horen ze ergens bij, dat is enorm waardevol! Ik hoop dat Abby D. nog veel kinderen gelukkig mag maken.”
